5.9.17

Merendahkan orang lain itu salah

Setiap pagi nenek mesti akan buka saluran tv9 tanyalah ustaz

Semalam di takdirkan saya terdengar ceramah oleh ustaz ebit lew

Sebenarnya pertama kali saya dengar pasal ni
Agak terkejut, agak menusuk jiwa
Jadinya saya akan share disini apa yang disampaikan oleh ustaz

Lumrah manusia apabila seseorang itu suka dimuliakan dan dihormati
Tetapi Allah tidak suka sikap tersebut

Rasulullah s.a.w berkata : "Tidak akan masuk syurga siapa yang ada di dalam hatinya sedikit kesombongan". - Hadis riwayat Muslim.

Dalam hadis lain, Rasulullah s.a.w berkata : "Mahukah aku beritahu kepada kamu tentang penghuni syurga? Para sahabat menjawab : "Tentu wahai Rasulullah", lalu baginda berkata : "Penghuni syurga adalah orang yang lemah lagi direndahkan orang lain, kalau dia bersumpah (berdoa) kepada Allah s.w.t nescaya Allah kabulkan doanya. Mahukah aku beritahu kepada kamu tentang penghuni neraka? Para sahabat menjawab : "Tentu wahai Rasulullah" , lalu baginda berkata : "Penghuni neraka adalah orang yang keras kepala, berbuat sesuka hati (kasar), lagi sombong perangainya".- hadis riwayat Bukhari dan Muslim.
Rasulullah s.a.w telah mengingatkan betapa bahayanya sifat sombong, sebagaimana dilaporkan oleh Abdullah bin Mas'ud r.a., Rasulullah s.a.w berkata : "Tidak masuk syurga sesiapa yang ada di dalam hatinya sedikit sifat sombong". Kemudian seseorang itu berkata : "Ya Rasulullah, sesungguhnya seseorang itu suka pakaiannya bagus dan kasutnya bagus". Rasulullah s.a.w menjawab : "Sesungguhnya Allah itu indah dan Dia menyukai keindahan (dan yang dimaksud dengan) kesombongan itu adalah menolak kebenaran dan merendah-rendahkan orang lain". - hadis riwayat Muslim.

Aqilah dunia takkan kekal, jangan dikejar kejarkan pangkat, penghormatan. Jalani kehidupan kamu dengan perasaan merendah diri. Jangan dibangga banggakan nikmat allah bagi. Nikmat itu untuk disyukuri kepada Allah, bukan dibanggakan kepada manusia.
Nurdina Aqilah Zainal, 23 Nov